Werkdocument

'

Werkdocument LA 10 & Verantwoording website

 

Aanbodzijde:

Typen groepsrondreizen:

- Georganiseerde groepsrondreizen, waarbij men gewoon kan 'aansluiten' en dat deze reis gegarandeerd doorgaat (óf pas bij een bepaald aantal deelnemers).
Helemaal georganiseerd, dus de hele dag is uitgestippeld en je doet alles samen.
Een beetje georganiseerd, dus sommige programma's inclusief en sommige kun erbij kopen.

- Op maat gemaakte groepsrondreizen; voor families of andere groepen zoals collega's of scholen.

- Individuele rondreis: rondreis waarbij de reis met de groep gaat en de overnachtingen geregeld zijn, maar de invulling van de dag kan iedereen individueel doen.

- Thema rondreizen: culturele rondreizen, sportieve rondreizen e.d.
Iedere reisorganisatie bied deze verschillende reizen aan, omdat ze een breed aanbod hebben.

 

Duurzame reisorganisatie:

-          Baobab: Klant en lokale bevolking krijgen faire prijs. Ze maken het leven op andere plekken direct zichtbaar en voelbaar voor de klant. Ze compenseren de milieueffecten van de reizen.

-          Kuoni: Duurzaam. Verantwoord toerisme.

-          FOX: Heeft diverse duurzame activiteiten opgezet, waarbij niet alleen het samenstellen van de reizen centraal staat, maar ook de bedrijfsvoering. Die trachten ze zo duurzaam mogelijk te voeren. Het heeft een opgeleide milieucoördinator aangesteld en voldoet aan de gestelde verplichtingen conform de eisen van de Stichting Milieuzorg.

-          ANWB: Heeft groene vakanties. Heeft een overeenkomst gesloten met GreenSeat, onderdeel van de Climate Neutral Group. Heeft samen met GreenSeat een project in Thailand uitgekozen waar in plaats van steenkool rijstschillen, houtsnippers en kokosnoothulzen als brandstof wordt gebruikt.

-          SNP: Bij SNP ervaar je de schoonheid van de natuur en is er aandacht voor de kwetsbaarheid van de aarde. Ze streven bij de samenstelling van de reizen naar een minimum van negatieve effecten en de positieve effecten juist te stimuleren, zonder dat dat ten koste gaat van het reisplezier. Ook bij de bedrijfsvoering staat duurzaamheid centraal.

-          Djoser: zorgt voor goedkope treinretour, zodat ze milieuvriendelijk naar Schiphol kunnen reizen. Ze werken samen met gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen die vanuit hun thuisbases aan strenge milieueisen moeten voldoen. Ze werken uitsluitend met lokale accommodatieverschaffers (geen grote ketens). Samen met agenten ter plaatse geven ze voortdurend invulling aan duurzaam toerisme en neemt geen excursie op die het welzijn van de lokale bevolking in gevaar brengen.

-          Sawadee: Ze staat voor duurzaam toerisme met respect voor natuur, milieu en de lokale bevolking. Van de lokale organisaties eisen zij dat ze geen kinderen onder de 15 jaar in dienst heeft. Ze doen er alles aan om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen door te voeren in de gehele bedrijfsvoering.

-          Koning Aap: Gebruiken onderweg zoveel mogelijk kleinschalige accommodaties en restaurants die in handen zijn van de lokale bevolking. Ze maken met lokale agenten afspraken over beloning en arbeidsvoorwaarden van de mensen die voor ze werken.

-          Shoestring: Gebruiken onderweg zoveel mogelijk kleinschalige accommodaties en restaurants die in handen zijn van de lokale bevolking. Ze maken met lokale agenten afspraken over beloning en arbeidsvoorwaarden van de mensen die voor ze werken. (zelfde tekst op website als Koning Aap!)

 

Top 5 Duurzame reisorganisaties:

  1. SNP
  2. Sawadee
  3. Djoser
  4. FOX
  5. Baobab

Groepsrondreizen worden door vele verschillende reisorganisaties aangeboden.

-          Shoestring Shoestring probeert het duurzame karakter van onze reizen zoveel mogelijk te bevorderen en de negatieve effecten terug te dringen.

Voorbeelden zijn onder andere door onderweg zoveel mogelijk gebruik te maken van kleinschalige accommodatie en restaurants die in handen zijn van de lokale bevolking. Dit komt de economie ter plaatse ten goede. Daarnaast maken we met onze lokale agenten afspraken over beloning en arbeidsvoorwaarden van de mensen die voor ons werken. Ook hebben we een aantal samenwerkingsverbanden met organisaties die zich sterk maken op het gebied van milieu en ontwikkelingssamenwerking. 

-          Baobab Jij krijgt een faire prijs,de lokale bevolking ook!

Wij maken het leven op andere plekken direct zichtbaar en voelbaar voor je.

Wij compenseren de milieueffecten van onze reizen. Echt verbinding met een andere cultuur maak je buiten de gebaande paden

-          Djoser Djoser biedt je een goedkoop treinretour aan van elk station in Nederland naar Schiphol. Zo kun je milieuvriendelijk naar Schiphol reizen.
Djoser werkt samen met gerenommeerde luchtvaartmaatschappijen die vanuit hun thuisbases aan strenge milieueisen moeten voldoen. Zij werken voortdurend aan aanzienlijke beperkingen van de CO2-uitstoot. Zo voeren KLM en Air France een actief milieubeleid door deel te nemen aan het AIRE-project, een samenwerkingsverband van de Europese Unie en de Amerikaanse overheid. Onderzocht wordt hoe tussen beide continenten stiller en milieuefficiënter gevlogen kan worden. Door processen tijdens de vlucht zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, zouden energieverbruik en CO2-uitstoot kunnen dalen.
Djoser werkt uitsluitend samen met lokale accommodatieverschaffers (geen grote ketens) en ondersteunt daarmee indirect de lokale economie. Samen met agenten ter plaatse geven we voortdurend invulling aan duurzaam toerisme, bijvoorbeeld door moderne bussen in te zetten met uitlaatgasfilters en een zo laag mogelijke uitstoot van CO2 en (roet)deeltjes. Daarnaast neemt Djoser in het reisprogramma geen excursies op die het welzijn van de lokale bevolking in gevaar brengen.

-          Koning aap cultuur en avontuur

Koning Aap probeert het duurzame karakter van onze reizen zoveel mogelijk te bevorderen en de negatieve effecten terug te dringen.

Voorbeelden zijn onder andere door onderweg zoveel mogelijk gebruik te maken van kleinschalige accommodatie en restaurants die in handen zijn van de lokale bevolking. Dit komt de economie ter plaatse ten goede. Daarnaast maken we met onze lokale agenten afspraken over beloning en arbeidsvoorwaarden van de mensen die voor ons werken. Ook hebben we een aantal samenwerkingsverbanden met organisaties die zich sterk maken op het gebied van milieu en ontwikkelingssamenwerking. 

-          Sawadee Reisorganisatie Sawadee organiseert en specialiseert zicht in avontuurlijke rondreizen naar gebieden die meer bieden dan de bekende hoogtepunten.
Alle rondreizen van Sawadee worden uitgevoerd door een deskundige
reisbegeleider waarbij de rondreizen bestaan uit groepen van maximaal 12 tot 18 personen. Rondreizen bij Sawadee zijn actief en avontuurlijk. Als aanbieder van rondreizen streeft Sawadee ernaar om in elke reis minimaal 1 project op te nemen waarbij de inkomsten direct terechtkomen bij de lokale bevolking of dat gericht is op natuurbescherming.

Sawadee organiseert rondreizen met bezieling en staat voor duurzaam toerisme met respect voor natuur, milieu en de lokale bevolking met haar gebruiken. Daarbij werken we samen met diverse organisaties. Vanzelfsprekend eisen wij van onze lokale leveranciers dat ze geen kinderen onder de 15 jaar in dienst hebben. Lees op deze pagina hoe Sawadee Reizen samen met haar partners duurzaam toerisme ondersteunt met projecten en goede doelen en hoe wij er alles aan doen om Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) door te voeren in onze gehele bedrijfsvoering.

-          NRV

-          Snp Op reis met SNP ervaart u als geen ander de schoonheid van de natuur. Vanuit onze 'groene' achtergrond is aandacht voor de kwetsbaarheid van onze aarde vanzelfsprekend. Vaak wordt SNP daarom door anderen gezien en genoemd als voorbeeld van duurzaam toerisme. Wij beseffen echter wel degelijk dat iedere reiziger een niet te vermijden invloed uitoefent op zijn reisbestemming: op het milieu, de natuur en de lokale cultuur. Wij streven bij de samenstelling van ons reisprogramma ernaar de negatieve effecten tot een minimum te beperken en de positieve effecten juist te stimuleren, zonder dat dit ten koste gaat van uw reisplezier. Niet enkel op onze reizen maar in onze hele bedrijfsvoering staat deze houding centraal.

-          Fox Duurzaam Toerisme: FOX Vakanties beperkt zoveel mogelijk de negatieve gevolgen van toerisme. Duurzaam Toerisme betekent in grote lijnen dat toerisme in harmonie is met natuur, milieu, lokale bevolking en cultuur. Op deze manier maken we het reizen naar prachtige bestemmingen in de toekomst ook nog mogelijk.

Milieucoördinator: Om dit te verwezenlijken heeft FOX Vakanties diverse duurzame activiteiten opgezet, waarbij niet alleen het samenstellen van onze reizen centraal staat, maar ook onze eigen bedrijfsvoering die we trachten zo duurzaam mogelijk te voeren. FOX Vakanties heeft een opgeleide milieucoördinator aangesteld en voldoet aan de gestelde verplichtingen conform de eisen van de Stichting Milieuzorg ANVR Reisorganisatoren.

-          Kuoni duurzaam. Verantwoord toerisme.

-          Anwb groene vakanties. De ANWB helpt u klimaatverandering tegen te gaan en biedt u de mogelijkheid aan om uw auto- of vliegreis klimaatneutraal te boeken via de ANWB reispartners FOX Vakanties, Pharos Reizen, SNP Natuurreizen, PinHigh Golfreizen of Travelhome.

ANWB heeft hiervoor een overeenkomst gesloten met GreenSeat, onderdeel van de Climate Neutral Group. Deze organisatie biedt particulieren en organisaties de mogelijkheid om de schadelijke CO2-uitstoot te compenseren. GreenSeat wordt gesteund door meer dan 100 reisorganisaties in Nederland en België.

ANWB en GreenSeat hebben gezamenlijk een project uitgekozen in Thailand waar in plaats van steenkool rijstschillen, houtsnippers en kokosnoothulzen als brandstof wordt gebruikt.

 

 

 

Vraagzijde:

Uitvoerige beschrijving van de groepsreiziger Nederlanders:

De Nederlandse samenleving heeft de afgelopen jaren wat deuken opgelopen wat betreft reizen, dit kwam door de economische crisis. Er is nu een lichte stijging te zien wat betreft vakantieparticipatie in het jaar 2010. In het jaar 2009 was de participatiegraad 81.3% en dat is in het jaar 2010 gestegen met 0.2 % tot 81.5%. Hieruit kunnen we afleiden dat het beter gaat met de economische situatie en dit leidt tot een stijging in de toeristische markt. Van het aantal vakantie die zijn ondernomen door de Nederlandse bevolking in 2009 was 61.0 % naar het buitenland.
De Nederlandse reiziger is tegenwoordig steeds kieskeuriger wat de reis betreft, er wordt steeds meer informatie gevonden omdat er steeds meer informatie word geleverd aan de consument. Zo zien we dat het internet niet alleen informatie over de bestemming biedt maar ook reviews van reizigers die daar al zijn geweest, zo hebben de mensen die er naar toe willen extra informatie over wat niet goed gaat en wat wel. Wat de sterke punten zijn en wat de zwakken punten zijn van een vakantie worden ook uitbundig uitgelegd in zulke reviews. Deze informatie biedt de reiziger de kans om kritisch naar een bestemming te kijken, niet meer via de reclames die alleen het goede laten zien van een accommodatie of een bestemming.
Alle Nederlanders verschillen van elkaar maar groepsreizen worden samengesteld naar soortgelijke interesses, hierbij wordt er niet meer gekeken naar leeftijd of cultuur maar naar overeenkomende ideeën over een ander cultuur of bestemming. De reizen worden natuurlijk ook geregeld voor leeftijdgenoten, omdat er vanuit wordt gegaan dat leeftijdgenoten dezelfde interesses hebben. Maar dit is steeds minder het geval, individualisering wil zeggen dat ieder persoon op zichzelf en niet meer een groep nodig heeft. Dus de groepsreizen moeten goed worden samengesteld, met behulp van verschillende onderzoeken en voor de consument goede informatie over de reis zodat de juiste mensen worden aangetrokken.
In het trendrapport 2009-2010 kunnen we zien dat er een lichte stijging is in de laatste jaren van overnachtingen in groepsaccommodatie in het buitenland. De stijging is in absolute cijfers, van 2008 naar 2009, is gestegen van 1.450.000 naar 1.547.000. Hieruit kan er worden geconstateerd dat de groepsreizen toch wat populairder worden en dus dat de Nederlandse reiziger steeds meer het genot en aantrekkelijkheid van een groepsreis inziet.
De “nieuwe” reiziger, waar de Nederlanders ook onder vallen, hebben steeds meer eisen aan een vakantie. Zo is luxe tegenwoordig steeds belangrijker, maar tegenstrijdig en naast het begrip luxe is ook zelfontplooiing en leermomenten van groot belang voor de “nieuwe” reiziger. Tegenstrijdig omdat zelfontplooiing vereist soms ook dat je wat luxe loslaat en je onderdompelt in een cultuur en dus ook die manier van leven. Ook is vaak het geval dat er geen luxehotels of voorzieningen in de buurt van de culturen of bestemmingen die je wilt bezoeken om jezelf verder te ontwikkelen.

Een groepsreis is volledig uitgewerkt en is gemaakt om een goed beeld te krijgen van het land  door middel van verschillende soorten activiteiten. Deze activiteiten bestaan meestal uit het meemaken van de cultuur en het zien van belangrijke bezienswaardigheden van dat land. Hierbij is het natuurlijk ook een voordeel van er een groepsbegeleider die informatie heeft en kan aanraden wat de mensen kunnen gaan doen in hun vrije tijd. Naast de informatie is de reisleider er ook voor als er eventuele problemen zich voordoen of complicaties op bepaalde gebieden van de reis. Deze groepsreizen zijn ook leerzaam omdat er over alles informatie wordt geleverd, dit stimuleert de zelfontplooiing van de reizigers.

 

Hoe is de markt groepsreiziger gesegmenteerd, geef een korte beschrijving van elk segment. Een kernachtige beschrijving over in hoeverre elk segment zich bezighoudt met duurzaam toerisme:

 

Seniorenreizen:
Deze reizen worden samengesteld voor senioren, die dezelfde interesse hebben in de bestemming. Deze reizen zijn vooral gebaseerd op cultuur en natuur. Er wordt vanuit gegaan dat dit is wat senioren willen zien en dit beeld klopt in de meeste gevallen. Natuurlijk zijn er mensen die afwijken van dit beeld en daarom worden de reizen tegenwoordig op interesses aangepast.
De komst van de babyboomers van na de tweede wereld oorlog neemt met zich mee financieel onafhankelijke mensen die niet bang zijn om wat te besteden voor een goede vakantie. Deze zijn ook bewust van hun omgeving en ook van het belang van duurzaamheid, en willen hier wel iets meer voor betalen. Daarbij wel in gedachten houden dat ze wel geldbewust zijn en dus niet geld willen weggooien.

Actieve 50+:
Deze groep senioren willen wat meer halen uit hun vakantie dan alleen cultuur meemaken. Deze senioren zijn nog fit en willen meer dan in de bus zitten of wandelen. Ze willen iets meer avontuur en activiteiten die wat meer inspanning vereisen.
Deze groep is zich bewust van hoe belangrijk duurzaamheid is maar zal minder snel meer betalen voor een reis, omdat actieve reizen als meer geld kosten dan normale culturele reizen.

Jongerenreizen: Jongerenreizen zijn gebaseerd op de interesse van de jongeren. Deze interesses hebben meestal weinig te maken met cultuur of landschap anders dan strand en zee. Deze reizen worden ook samengesteld met de gedachte; jongeren willen zonnen, zwemmen en feesten. Daarnaast wordt er wel informatie verstrekt en waarschijnlijk ook wat excursies geregeld om bezienswaardigheden mee te maken of wat cultuur op te snuiven.
Deze groep is zich helemaal niet bewust van duurzaamheid omdat de prijs heel belangrijk is. Jongeren hebben niet veel geld en zoeken dus de goedkoopste vakantie en daarbij is duurzaamheid gewoon niet van belang omdat je dan extra moet betalen.

Singlereizen:
Singlereizen zijn reizen waarbij een groep singles samen op vakantie gaat. De activiteiten worden samengesteld naar aanleiding van de interesses van de singles. Hierbij wordt natuurlijk rekening gehouden met het algemeen en niet specifiek.
Deze groep is waarschijnlijk bewust van duurzaam toerisme maar zullen niet graag meer betalen ervoor.

Actieve (avontuurlijke) groepsreizen:
Deze  reizen zijn gemaakt voor de avontuurlijke reiziger die graag activiteiten onderneemt en vooral die heel actief of sportgericht zijn. Deze reizen zijn meestal al wat duurder door de benodigdheden en veiligheidsvoorschriften. Door dit feit zullen de meeste al niet echt meer willen betalen voor de reis en daarom minder op de duurzaamheid ervan letten.

 

Kinderreizen:
De kinderreizen zijn meestal schooluitjes maar die worden natuurlijk ook meegeteld. Het besef van duurzaamheid is natuurlijk steeds belangrijker dus scholen zullen er misschien wat over vertellen maar daar houd het waarschijnlijk bij op. De uitjes zouden gepland kunnen worden naar bepaalde plekken waar duurzaamheid word uitgelegd en met voorbeelden uitgelegd en dus zullen de kinderen er wat van opsteken voor de toekomst.

Familie reizen:
Hierbij is meestal een hele familie die op vakantie gaat, met een reünie of jubileum. Hierbij zijn er verschillende leeftijden bij elkaar en dus worden de activiteiten aangepast aan de verschillende leeftijden. Omdat er meerder leeftijden bij elkaar zijn zullen er een aantal zijn die bewust zijn wat duurzaam toerisme is en inhoud en zullen waarschijnlijk de anderen aansporen om toch misschien wat meer te betalen.

Themareizen:
Deze reizen worden samengesteld in een bepaald thema, mensen die zich aangesproken voelen door dit thema kunnen deze reis boeken. Deze thema reizen zijn leuk voor groepen omdat het wat extras brengt aan de vakantie. Het goede is ook dat duurzaamheid als een thema kan worden gezien en dus zo mensen aangetrokken kunnen worden die dit belangrijk vinden en aan mee willen werken.

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ontwikkelingen en trends:


Beschrijf welke ontwikkelingen en trends wereldwijd gaande zijn. Noem drie belangrijke ontwikkelingen en beschrijf per ontwikkeling twee daar uit voortkomende trends.

Consumenten
Men is meer en meer opzoek naar unieke en bijzondere belevingen. Het gaat niet alleen maar om op vakantie te gaan en rust te zoeken, maar meer om waar ga je naar toe en wát ga je daar doen. Identiteit, beleving en emotie worden steeds belangrijker in toeristisch-recreatieve markt. Consument is veeleisender geworden bij het kiezen van een vakantie.

Trend

» Recreanten willen steeds meer een vakantie die op hun aansluit. Ze willen de vakantie zelf zo goed in elkaar steken zodat ze een exclusieve speciaal voor hun gemaakte vakantie hebben. Zoals al werd gezegd; de consument word veeleisender bij het kiezen van een vakantie. De vraag is of het aanbod deze specifieke vraag kan vervullen.

» Het internet speelt een steeds grotere rol in onze samenleving. Zeker Social Media wordt steeds populairder. Ook hier kan de reiswereld zijn voordeel mee doen. Reclame maken of vakanties aanbieden op internet is zeker slim! Zo kunnen de reisorganisaties inspelen op de specifieke vraag van de klant.
En omdat er zoveel reisorganisatie actief zijn op het internet, ontstaat er genoeg keuze aan vakanties voor de consument. De consument kan dus kiezen wat precies goed voor hem is. De specifieke vraag wat er ontstaat kan, mede doordat er op het internet meer zichtbaar komt voor de consument, steeds beter worden vervuld door het steeds bijkomende aanbod. Gebruiksvriendelijke websites is dus zeer van belang! In 2011 zal mond-tot-mond reclame en aanbevelingen van producten nog afhankelijker worden van de sociale media.

 

Vergrijzing
De vergrijzing zal in de komende jaren de belangrijkste demografische ontwikkeling zijn. Tot 2038 zal de 65-plussers groeien van minder dan 15 procent naar meer dan 25 procent. Hierna zal het aandeel ook weer dalen, maar omdat het nu veel stijgt is dat belangrijk voor de sector toerisme. Deze ouderen hebben namelijk veel tijd en geld om te besteden in die vrije tijd.

Trend

» Kennis en ervaring verdwijnt in sectoren. Doordat er de komende jaren veel oudere werknemers met pensioen gaan, zal al het jong personeel het werk moeten overnemen. De senioren die met pensioen gaan, hebben meestal lang in een bedrijf gewerkt en dus veel kennis en ervaring. Jongere mensen moeten alles opnieuw leren en alles ontdekken. Er zijn nu al sommige sectoren die er de last van hebben, maar de échte vergrijzingsgolf moet nog komen..
» Men zal langer moeten gaan werken. Aangezien er meer gepensioneerden gaan zijn, moet er dus ook ruimte zijn voor hogere pension- en zorguitgaven. Hiervoor is meer geld nodig, maar dat gaat niet functioneren als er meer mensen gepensioneerd zijn dan dat er echt aan het werk zijn. Daarom zal de pensioengerechtigde leeftijd naar boven moeten gaan. Mensen moeten langer dan hun 65ste werken. Dat kan als een enorme tegenvaller worden gezien voor bijvoorbeeld de leeftijdscategorie 50-60 jaar.

 

 

 

 

Duurzaam ondernemen
Oftewel duurzaam toerisme, waar de natuur zo min mogelijk wordt vervuild, waaruit er dus respect wordt getoond voor de lokale bevolking van de bestemming en dat een bijdrage levert aan de economische ontwikkeling van de streek. Dit begint steeds populairder te worden, aangezien een steeds groter publiek zich het lot van het milieu en de lokale bevolking aantrekt.

Trend
» touroperators moeten zich hier natuurlijk op aanpassen. Ze moeten altijd de reis aanpassen op de consument, en als men hier liever een duurzame vakantie boekt, zal de touroperator hierin mee moeten gaan. De vakanties worden dus aangepast en duurzaam gemaakt. Touroperators gaan maatschappelijk verantwoord ondernemen.
» Zo presenteerde de ANVR op de vakantiebeurs een nieuwe verplichte cursus speciaal voor de touroperators. Hierin zou dan aan bod komen over hoe ze écht duurzaam kunnen ondernemen. Hoe ze energieverbruik in eigen accomodaties kunnen terugdringen en hoe ze reizigers goed kunnen informeren over de mogelijkheden van het duurzaam toerisme. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden voor het compenseren van de uitstoot van hun vervoer.
Een ander voorbeeld is de Travel Foundation. Deze geeft trainingen over behoud van het koraalrif aan duikscholen en gidsen op de Nederlandse Antillen en in Egypte. Het is de bedoeling dat men gaat overschakelen op een andere denkwijze. Als er sprake is van rommelige en geen schone stranden, zie je ook geen toeristen. Het is voor hun eigen belang! Zo worden er telkens meer van zulke ‘trainingen’ gehouden. Het is niet alleen dat de consument het graag wil, maar de reisorganisaties willen ook duurzaam ondernemen. Dit heeft uiteraard betrekking op hun producten op langere termijn.

 

Beschrijf welke ontwikkelingen en trends op Nederlandse toeristische markt plaatsvinden.

 

Algemene trends/ontwikkelingen
- grijze druk zal in 2040 bijna 50% zijn.
- er komt 36,9 mld binnen op het gebied van toerisme in Nederland
- mobiel internet wordt meer en meer populairder
- De populairste recreatieactiviteiten zijn wandelen en fietsen.


Dagrecreatie
Meer aandacht voor dagrecreatie want er waren in 2008/2009 bijna 3,7 miljiard vrijetijdsactiviteiten ondernomen. Overnachtingen zijn hierbij afgenomen maar totaal aantal vakanties is wel toegenomen.

 

Duur vakantie
Er zijn minder lange vakanties, dus vakantieparticipatie en vakantieduur is in 2009 niet toegenomen.

Logiesvormen
Vakantiewoning en caravan staan nog steeds op nummer 1 in Nederland, er zijn daarom ook meer binnenlandse bungalowvakanties. Groepsaccomodatiesvakanties nemen steeds meer af.

Hotelmarkt na crisis
Door de afgelopen crisis is de hotelmarkt flink ingestort. Er zijn weer minder gasten uit het buitenland, maar toch is het wereldtoerisme recent aan ’t herstellen.

Aandacht
Men besteedt iets meer aandacht aan de cultuur van zijn bestemming, zo is het bezoek aan musea licht gestegen.

 


Sport
Aangezien 77% van de Nederlandse bevolking doet aan sport, zijn sportvakanties ook meer en meer aantrekkelijk.

 

Bungalowvakanties
Deze waren erg populair in Nederland (5,7 miljoen) en in het buitenland werden vooral overnacht in hotels (7,7 miljoen vakanties).

Motief om te reizen
25% van de inkomende verblijfsgasten (ongeveer 2,5 miljoen personen) had een zakelijk motief om naar Nederland te komen. 70% kwam voor vakantie en 5% voor bijvoorbeeld bezoek aan familie of vrienden;

 

Orientatie
Tijdens een dagtrip of korte vakantie in Nederland wordt in 93% van de gevallen gebruik gemaakt van internet ter oriëntatie. Vooral de zoekmachine op internet, http://www.weekendjeweg.nl en de VVV-website zijn populair. Er wordt in de meeste gevallen gezocht naar een algemene indruk van de bestemming (62%) en een passende accommodatie (53%).

 

 

Vier trends van afgelopen 10 jaar
- Huurtent is veel populairder geworden. Men wil graag in het buitenleven op vakantie gaan, het echte avontuurgevoel krijgen, maar niet met nadelen zoals de tent op en afbouwen en op slechte bedden slapen. Op steeds meer camping (ook kleine) zijn huurtenten te vinden.
- Opkomst van lowcostcarriers. Aangezien deze erg populair zijn geworden kijkt men eerder naar een goedkope aanvliegmogelijkheid dan naar de bestemming.
- Grote gezinnen met kleine kinderen kiezen steeds vaker voor grote, verre reizen in plaats van kampeergelegenheden hier in Nederland. Hierdoor is er sprake van een toename van touroperators die zich op deze doelgroep richtten.
- Vakantie als uitdaging. Het is niet meer bedoeld om lui op het strand te liggen en uit te rusten, maar meer om ervaring op te doen.

 

 

Beschrijf welke trends op de markt voor groepsrondreizen zichtbaar zijn

 

* Er is eigenlijk sprake van een neergang van de groepsrondreizen. Dat komt omdat de populariteit van de doelgroepreizen telkens meer en meer toeneemt. Men wil namelijk reizen met dezelfde gewoontes en interesses. Zo zijn er nu bijvoorbeeld singlereizen, christenenreizen, familiereizen en gehandicaptenreizen ontstaan. Dit kan je ook interpreteren als groepsreizen, maar de groep is nu samengesteld bij hetzelfde ‘soort’. Aanbod rondreizen wordt steeds vaker gericht op een bepaald thema of interesse. Denk hier aan wandelreizen, fotografiereizen en muziekfestivals.
» de afgelopen jaren is er dus een verschuiving geweest van de traditionele rondreis (samen met een groep) naar een meer specifieke rondreis. De groepen zijn kleiner geworden en er zijn dus rondreizen bijgekomen meer gericht op een bepaalde groepen mensen. Hierdoor neemt de keuze voor de consument toe. Zoals je al eerder hebt kunnen zien, is er een ontwikkeling dat men een steeds gespecificeerde reis wil maken, meer gericht op het individu. Met deze ontwikkeling in de groepsrondreizen dat reizen meer worden gericht op thema’s en interesses past hier goed op aan.
* Ook hier is duurzaam reizen de nieuwste trend. Nu wordt er rekening gehouden met ecologisch reizen met oog voor de lokale bevolking en cultuur.

 

 

Beschrijf welke trends op toeristische markt m.b.t. duurzaamheid 1)wereldwijd 2) op Europees niveau en 3) in Nederland zichtbaar zijn.

 

Wereldwijd

* Op de toeristische markt wordt er steeds meer en meer sprake van duurzame ondernemers. Men vind het belangrijk om zich met de natuur en cultuur bezig te houden, want dit kan ook voor hunzelf gevolgen hebben. Hieronder een voorbeeld van een congres waar ze mensen ideeën laten uitleggen en waar de trends en ontwikkelingen in het duurzaam ondernemen worden besproken.

* Na een BSR-congres in 2010 in New York zijn er een aantal belangrijke trends besproken. Zoals het beïnvloeden van het gedrag van de consument. Ikea gaf bijvoorbeeld aan momenteel actief bezig te zijn met de vraag of zij het gebruik van de auto van hun consumenten kunnen beïnvloeden. Wereldwijd gaat ongeveer 85% van de mensen met de auto naar Ikea en de vraag is of zij met innovatieve oplossingen kunnen komen om dat percentage te laten dalen maar zonder in te leveren op het comfort-aspect en het Ikea concept. Een goed idee om meer duurzaam te gaan ondernemen dus.

* Ook mede na de film van Al Gore, ookal zaten er een aantal fouten in, zijn de mensen wakker geschud door de indrukwekkende verhalen met foto’s.

 

Europees

Een trend vooruitkomend uit de ontwikkeling dat men steeds meer voor duurzame vakanties gaat is te zien bij de luchtvaartmaatschappijen. Vanaf 2011 zal de luchtvaart moeten meedoen met een internationale handel, wat de CO2 uitstoot moet verminderen (of compenseren). De vliegtickets gaan hierdoor uiteraard duurder worden, maar er zitten genoeg voordelen aan vast. Men wil tegenwoordig meer aan het milieu denken en dus het grootste probleem (CO2uitstoot) tegengaan. Aangezien Europa dan ‘groene’ bestemmingen worden, zal het extra populariteit voor zich winnen. Zo staan Duitsland, Oostenrijk en een stuk van Oost-Europa hier al om bekend. Omdat Europa goed bezig is met de reizen aanpassen op de wensen van de consument, heeft het hier een streepje voor op de andere werelddelen. Zo is er in kreta een netwerk van biologische boeren die een volledig verzorgde reis aanbiedt, waarbij je overnacht op de boerderij, maar ook meehelpt met het produceren van producten. 

 

Nederland

Groen consumeren en duurzaam ondernemen zijn in 2009 niet meer weg te denken uit de Nederlandse samenleving. Zo vindt 85% van de Nederlanders het belangrijk dat bedrijven duurzaam ondernemen. Meer dan de helft van de Nederlanders wil hiervoor in eerste instantie zelfs meer betalen. Maar zij vinden ook dat het hen uiteindelijk kosten moet besparen.
* “Bedrijven die al wat langer aan de slag zijn met maatschappelijk verantwoord ondernemen melden dat zij in 2010 gemiddeld beter hebben gepresteerd dan hun branchegenoten. Die signalen komen uit alle sectoren. Nederlandse bedrijven zijn duidelijk bezig met een versnelling op het gebied van MVO en duurzaamheid. Dit blijkt uit een rondgang onder de ruim 1350 bij MVO Nederland aangesloten bedrijven.’’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderzoek naar mogelijkheden in Spanje

Hier zal beschreven worden wat de ontwikkelingen zijn bij duurzame en memorabele groepsrondreizen voor Nederlandse vakantiegangers in Andalusie en voor buitenlandse vakantiegangers. Ook zal de ontwikkeling van een stadswandeling voor FBTR-studenten in Granada worden besproken.

In de trends en ontwikkelingen werd al duidelijk dat de reiziger niet meer op vakantie gaat vanwege de rust en de échte reden van ‘vakantie’. Men wil tegenwoordig een unieke vakantie die zo goed mogelijk op hem is aangepast en wat een mooie beleving met zich meebrengt. Aangezien er zo veel keus is, zijn de mensen ook veel kieskeuriger geworden bij het boeken van een reis (denk aan internet). Hierdoor zijn ontwikkelingen en mogelijkheden zeer uitgebreid in Spanje (Andalusie).

We kijken als eerst naar de ontwikkelingen voor de groepsrondreizen voor Nederlandse vakantiegangers in Andalusie. Om een duurzame en memorabele groepsrondreis te maken moet de reiziger wel in staat zijn om hier zijn steentje in bij te dragen. Duurzaam is hier het belangrijkste woord. Ongeveer 64% van de Nederlanders zegt bereid te zijn hun gedrag te veranderen om zo een bijdrage te leveren aan duurzamere vakanties. Dit is natuurlijk positief, maar of het in de realiteit er ook zo aan toe gaat is de vraag. De mening van de Nederlander is wel dat ze er niet veel meer voor moeten betalen. Ze zijn dan eerder bereid om minder luxe op de vakantie te hebben in ruil voor meer duurzaamheid.
Andalusie, één van de warmste streken van Europa, zit vol met historie, kunst en natuur . Dit maakt het natuurlijk erg aantrekkelijk om hier op vakantie te gaan. Met zijn mooie en beroemde steden is Andalusie een leuke optie voor een vakantietrip.  Ook de Costa del Sol is onderdeel van Spanje, wat één van de meest aantrekkelijke vakantiebestemmingen ter wereld is vanwege de prachtige natuur en talrijke faciliteiten. Aanbod stijgt daarom ook in Andalusie, als voorbeeld is er de touroperator ‘Eliza was here’, die enorme vooruitgang boekte in de afgelopen jaren. Deze organisatie heeft namelijk in Andalusie het aanbod met vier nieuwe accommodaties uitgebreid, waardoor ze in totaal twaalf accommodaties daar kunnen aanbieden. Dit is natuurlijk positief voor het toerisme in Andalusie. Men wil geen ‘normale’ vakantie naar Barcelona meer, maar naar een ‘onbekende’ plek vol beleving. Nu is Andalusie niet onbekend, maar toch nog niet één van de favorieten van Spaanse bestemmingen.
Er zijn genoeg bezienswaardigheden in Andalusie, waardoor er een memorabele groepsrondreis ontstaat. Bezoek de prachtige steden zoals Granada, Sevilla of Ronda. Geniet van de fijne zandstranden en interessante looproutes aan de Costa del Sol, Costa de la luz of Costa Tropical. Genoeg te doen! Zeker met de aangename temperatuur moet dit geen probleem zijn.

Voor de buitenlandse vakantiegangers in het algemeen in Spanje geld eigenlijk hetzelfde. In Spanje zijn genoeg mogelijkheden om culturele, sportieve of relaxerende activiteiten te ondernemen. Aangezien men steeds ’n vakantie wil hebben met een grote impact is Spanje niet de grootste favoriet, maar er zijn enkele factoren waarvoor je voor dit land kiest. Wie wil er nou niet in het voetbalstadion van Barcelona  zijn geweest? Toch kan een vakantiebestemming zijn populariteit bij vakantiegangers zo weer verliezen. Spanje is hiervan een goed voorbeeld, dat zeer populair werd door zijn Spaanse costa’s waardoor er massatoerisme ontstond. Veel vakantiegangers gingen naar dezelfde vakantiebestemming op dat moment, maar door dat groeiende aantal kwamen er ook andere problemen. De lokale ondernemers (hotels, appartementen en restaurants) gingen door toenemende vraag een hogere prijs maken voor hun producten. Hierdoor verloor Spanje weer haar populariteit, want een reiziger kan gevoelig zijn in de portemonnee. Zo kunnen vervuiling of politieke onrust ook een oorzaak zijn van afname toerisme in een bepaald land.  Gelukkig is Spanje nu door genoeg promotie weer een van de belangrijkste vakantiebestemmingen. De impact van een reis, waar al eerder over werd gesproken, is meer en meer van belang tegenwoordig. Men heeft steeds meer geld en vrije tijd tot hun beschikking, waardoor er meer wordt gereisd. Naar Duitsland voor 3 weken op een camping te gaan staan wordt nu dus ook heel ‘gewoon’. Men wil liever het ‘onbekende’ gaan bezoeken, dit zal meer buiten Europa zijn.

Ontwikkelingen op het gebied van stadswandelingen in Granada is zeer uitgebreid. Er is namelijk een groot aanbod om te bezoeken tijdens zo’n stadswandeling in Granada. Deze stad zit boordevol bezienswaardigheden die zeker het bezoeken waard zijn. Denk hierbij aan Plaza Nueva, de Poort van Las Granadas, prachtige fonteinen of het badhuis ‘El Banuelo’. Ook een wandeling door Hoog Albayzin zal een memorabele wandeling worden waar u veel over de historie van de Moren zal terugvinden. Er kan door de reiziger zelf een route in elkaar gezet worden, aangezien dat met internet tegenwoordig makkelijk gaat. Op het internet worden routes die al helemaal uitgestippeld zijn laten zien, zodat de toerist deze zelf kan lopen. Een goed voorbeeld hiervan is de site www.vakantie.nl, waar er keuze is tussen 8 verschillende stadswandelingen. Een route met een gids is waarschijnlijk interessanter, waar informatie over de stad word gegeven tijdens de wandeling. Hiervoor zijn er genoeg in de aanbieding, soms zit deze ook inbegrepen in een inclusieve reis.

 

 

 

 

 

Duurzaamheid:

  • Duurzaamheid

 

-       People  ›› de mens

-       Planet ›› de aarde

-       Profit ›› de winst ( economie)

People:

Overal in de wereld leven mensen naast, met en bij elkaar. Iedereen heeft verschillende ideeën, culturen en godsdiensten. Zowel arme als rijke mensen. Dit gaat vaak goed, maar als het fout gaat krijg je oorlog en/of honger. 

 

In het kort gaat people over:

-       Lokale bevolking

-       Toeristen

-       Overheid

-       Touroperators

 

Planet:

Planet is erg belangrijk, want zonder de aarde zal men niet bezig zijn met duurzaamheid. We ademen lucht in, drinken water en wassen ons ermee. Ook het voedsel komt  uit de grond.

 

Planet gaat over:

-       milieu

-       natuur ( stranden, bergen, lucht & bossen)

Profit

Er is niets mis met geld verdienen en winst maken. Zonder geld kan men tegenwoordig niet veel. Wanneer het winst maken ten koste gaat van andere mensen is het niet eerlijk meer. Ook hier komt ruzie of soms wel oorlog van. De aarde/wereld mag hier niet onder lijden.

 

Profit gaat voornamelijk over:

-       winst

-       multiplier effect ( het een zorgt voor het ander)

-       leakage ( als de winst naar andere economieën gaat, terwijl je het eigenlijk in je eigen economie wil pompen/investeren)

 

MVO = Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Bij MVO let je er op of de dienst/ het product duurzaam is, daarnaast ook naar de bedrijfsvoering. Werken organisaties met duurzame methoden om zo een steentje bij te dragen aan het milieu ja/nee?

Voorbeelden:

-       werken met green - key

-       werken met gerecycled papier bij bijvoorbeeld brochures

-       stimuleren van plastic inzameling en deze recyclen

                              

Duurzaamheid in de reisbranche

Ook in de reisbranche is duurzaamheid in opkomst. Er is een stijgende lijn te zien in het aantal consumenten dat het belangrijk vindt om een vakantie te vieren waarbij er rekening gehouden wordt met de natuur, het milieu en de cultuur. De reden hiervoor is dat reizen in de toekomst mogelijk blijft. Wanneer bedrijven of organisaties overstappen op duurzaam ondernemen kost dat de ondernemer op korte termijn zo rond de 10% extra, maar geeft op een lang termijn een marktvoordeel. 

 

Bron: interviews met Accor Hospitality Nederland, Center Parcs Europe Group, SNP en TUI Nederland

 

Er zijn steeds meer bedrijven in het toerisme die duurzaamheid een onderdeel maken van hun bedrijfsvoering. De consument vind duurzaamheid belangrijk, maar wil er niets extra´s voor betalen. Een belangrijke uitdaging voor de duurzame reisbranche is om de consument een duidelijke keuze voor duurzaamheid te laten maken. Samenwerking binnen de reisbranche staat nu nog in op een laag pitje en er is een grote keuze aan normen en certificeringprogramma’s voor reizen en duurzaam toerisme. Het herkennen van duurzame toeleveranciers is voor de reisorganisaties moeilijk. Consumenten hebben behoefte aan een eenduidig systeem. Ook moet er sprake zijn van een goede combinatie van gemak en duurzaamheid. Het mag niet ten koste gaan van het comfort.

Duurzaam toerisme                           

Voordelen

Nadelen

Geld in de la

Werkgelegenheid

Verbeterde infrastructuur

Educatie

Kennismaking met andere culturen

Behoud van de cultuur

Behoud van natuur

Vervuiling

Homogene cultuur

Loslaten traditionele normen en waarden

Verstoring van de machtsverhouding



Geld in de la

Veel toeristen zorgen ervoor dat er veel voedsel verkocht wordt

Werkgelegenheid

Veel toeristen zorgen ervoor dat er meer mensen nodig zijn om de taken op te vullen

Verbeterde infrastructuur

Toeristen moeten zich kunnen verplaatsen. Het is dus van groot belang om ervoor te zorgen dat de wegen van en naar steden goed begaanbaar zijn.

Educatie

Het verdiende geld kan worden gebruikt om de educatie te verbeteren. Daarbij kunnen de werknemers nu zelf de educatie betalen en een opleiding gaan volgen.

Kennismaking met andere culturen

Toeristen nemen vaak een deel van de eigen cultuur mee. De lokale bevolking leert deze ook kennen en komen nieuwe dingen tegen die ze normaal gesproken niet zouden zien.

 

Vervuiling

Toeristen moeten op de plaats van bestemming komen. Elk voertuig waarmee ze tegenwoordig komen, zorgt voor vervuiling. Ook op de bestemming zelf gooien toeristen van alles op de grond.

Homogene cultuur

Lokale bevolking neemt de andere culturen over, denk bijvoorbeeld aan het dragen van jeans en zonnebrillen.

 

Spanje en duurzaamheid

Spanje telt een flink aantal écht groene vakantieadressen. Vakantiehuizen, appartementen, hotels en campings die serieus werk maken van duurzaamheid. Alles onder het motto: kleinschalig en vriendelijk voor mens, dier en milieu. Zonder dat dit ten koste gaat van het comfort en het plezier van de gasten. Daarnaast kunnen de toeristen in Spanje kennis maken met de gewoontes en de cultuur van de lokale bevolking.


Beleving:

Beschrijf de ontwikkeling van ‘beleving’ aan de hand van de ontwikkelingsstadia van de Nederlandse economie (waarom verkopen ondernemers beleving)

Doordat de economie op het moment weer aan het opkomen is in Nederland kunnen we hier op inspelen in de toeristische branche. Mensen gaan weer meer verdienen en houden dus meer geld over voor vrije tijd/vakanties. Ze zijn bereid meer te betalen voor beleving en dit is ook de reden waarom organisaties steeds meer beleving gaan aanbieden. Mensen betalen toch wel en bedrijven kunnen hier zo goed aan verdienen. Om klanten te kunnen lokken moet je ze een unieke ervaring aan kunnen bieden, iets wat ze nooit zullen vergeten.. en dat is het stukje beleving.

 

Beleving wordt steeds belangrijker, maar mensen verwachten ook steeds meer een hun eisen wordt hoger. Hier moeten bedrijven op inspelen omdat ze anders klanten verliezen.

 

Als we kijken naar de economische ontwikkeling zien we een verschuiving van materiële naar immateriële zaken. Dit houdt dus in dat beleving belangrijker wordt dan bezit. En hier kan de toeristische branche dus op inspelen door meer beleving gaan aan te bieden en eventueel te combineren met duurzaamheid.

Licht toe wat beleving is en hoe organisaties beleving creëren. Geef één duidelijk voorbeeld.

Iedereen heeft misschien wel een ander beeld van wat beleving is. Een goeie definitie hiervan is er dan ook niet. Het beleven van iets, is iets meemaken wat je later nog zal bijblijven. Je moet zo bij een activiteit of iets anders betrokken zijn dat je het nooit mee zult vergeten.

Als het gaat om de toerisme branche zullen bedrijven wel degelijk beleving moet toepassen in het aangeboden product. Mensen willen namelijk echt wat beleven. Organisaties bieden beleving aan omdat mensen dingen willen ervaren en meemaken. Dit doen ze door unieke producten aan te bieden, waardoor de klanten naar hun toekomen.

Een goed voorbeeld van het aanbieden van beleving in een organisatie is een tocht naar de lokale bevolking. Dit draagt ook nog eens mee aan de duurzaamheid. Het is een echte beleving en je leert mensen van een andere cultuur kennen. Steeds meer organisaties bieden deze tochten aan, omdat duurzaamheid ook steeds belangrijker wordt.

Beargumenteer waarom er wel/geen relatie is tussen beleving en duurzaamheid en licht je antwoord toe.

Bij een beleving gaat het erom dat men zodanig betrokken raakt bij een gebeurtenis dat ze een blijvende indruk opdoen, het gaat om een memorabele belevenis.

Tegenwoordig wordt duurzaamheid steeds belangrijker, omdat er steeds meer aandacht komt voor het belang van het behouden van de natuur en de aandacht voor de lokale bevolking. Dit draagt natuurlijk bij aan een duurzame samenleving.

In de huidige maatschappij draait het steeds meer om consumptie en materiële zaken,  maar omdat dit steeds gewoner gaat worden, kan de beleving juist teruggevonden worden in duurzame bezigheden. Duurzame bezigheden geven meerwaarde, niet alleen via het product of de ervaring ervan, maar mensen worden bewust van de natuur en er wordt een bepaald gevoel meegegeven aan deze persoon.

Een goed voorbeeld van de combinatie van duurzaamheid en een stukje beleving, is om de toerist mee te nemen naar de lokale bevolking. Op deze manier krijgt men inzicht in de andere manieren van leven en andere culturen. Dit is een echte beleving en dezen worden ook mee naar huis genomen. Hierdoor gaan mensen misschien thuis ook milieubewuster leven.

Beleving en duurzaamheid gaan dus erg goed samen en in de toekomst zullen we hier veel van terug zien.






 


Conclusie en Samenvatting:

Een top 5 van de meest opvallende bevindingen aan de aanbodzijde.

  1. Niet alleen de negatieve effecten aanpakken maar er ook juist voor zorgen dat de positieve effecten van het duurzaam worden gestimuleerd.
  2. Het organiseren van duurzame groepsreizen.
  3. De reizen actief en avontuurlijk maken. Met daarbij het culturele aspecten en kennismaking met de lokale bevolking.
  4. Het aanbod van verschillende soorten groepsreizen. Zo zijn er dus themareizen, gedeeltelijk georganiseerde reizen en geheel georganiseerde groepsreizen.
  5. Er is een groot aanbod voor het onderdeel vervoer op het gebied van duurzaam. Zo zijn er de zogenaamde greenseats, het stimuleren om met de trein te reizen en het gebruiken van speciale (duurzame) brandstof.

 

Een top 5 van de meest opvallende bevindingen aan de vraagzijde.

  1. Vergrijzing neemt de komende jaren erg toe. Dit komt door de babyboomers van na de 2e wereldoorlog. Dus de vraag naar andere vakanties die op deze doelgroep aansluit neemt toe.
  2. De vraag voor groepsreizen neemt toe.
  3. De nieuwe reiziger neemt steeds meer toe. Zij stellen meer eisen aan een vakantie. Zo willen zij naast luxe ook meer zelfontplooiing en leermomenten. Dus de luxe wordt meer losgelaten en de consument wil meer ondergedompeld worden in een andere cultuur.
  4. Themareizen worden nu en de komende jaren ook steeds meer gevraagd. Met deze thema reizen, kunnen de consumenten veel van de culturen leren.
  5. Niet alleen groepsreizen maar ook single reizen worden steeds meer gevraagd. Het aantal eenverdieners is toegenomen en zij gaan dus ook alleen op vakantie en vormen met andere singles een groep/reisgezelschap.

 

Een top 5 van de meest opvallende trends en ontwikkelingen.

  1. De consument wil meer beleving in zijn of haar vakantie. Het is niet meer alleen rusten en luieren. De consumenten willen actiever bezig zijn en meer zien.
  2. Groepsaccomodaties gaan de komende jaren afnemen.
  3. Sportvakanties worden de komende jaren aantrekkelijker. Onder de populairste dagrecreatie (en sport) valt het wandelen en het fietsen.
  4. Touroperators worden er toe gedwongen om meer met MVO te gaan werken en om op deze manier te denken.
  5. De recreanten en toeristen willen meer een vakantie die op hun aansluit. Hierop kan worden ingespeeld met behulp van het internet.

 

Het nut van duurzaamheid in de reisbranche

De consumenten vinden het voortaan erg belangrijk dat er duurzame reizen worden aangeboden. Dus voor touroperators is het belangrijk om hierop in te spelen. Als een touroperator duurzame reizen gaat aanbieden dan levert dit extra omzet en misschien ook wel extra winst op.

Maar het gaat natuurlijk niet alleen maar om de winst. Door het duurzaam ondernemen wordt er ook gedacht aan planet en people. Zo wordt de lokale bevolking goed bij de reizen betrokken en verdienen zij er ook nog aan. Want bij de niet MVO reizen dus niet gebeurt. Bij duurzame reizen wordt ook rekening gehouden met de natuur zodat deze langer behouden blijft.

 

 

De zin of onzin van beleving, evt. in combinatie met duurzaamheid, in de reisbranche

Beleving in de reizen is erg belangrijk voor de consumenten. Dit is het beeld hoe zij de reis of vakantie werkelijk ervaren of beleefd hebben. Als touroperator of reisbureau is het belangrijk dat deze ervaringen en belevingen optimaal zijn. 

Want negatieve kritiek naar de buitenwereld door een slechte beleving kunnen de touroperators niet gebruiken, maar ook de lokale bevolkingen van de bestemmingen niet.

 

De belevingen is combinatie met duurzaamheid is erg belangrijk. Zo kunnen reizen en touroperators gasten en reizigers meenemen naar de lokale bevolking. De reizigers krijgen op deze manier een beleving hoe de lokale bevolking leeft. Er zijn ook reizen waarbij de reizigers blijven overnachten bij de lokale bevolking en enkele dagen met ze mee leeft (dit is voornamelijk bij derde wereld landen).

Ook de natuur (planet) en beleving moet in evenwicht zijn. Door duurzaam met de natuur om te gaan blijven deze gebieden en dieren beter beschermd. Doordat de natuur beter beschermd blijft wordt de beleving ervan beter bij de reizigers.

 

 

 Geef een aantal aanbevelingen aan een ondernemer die overweegt om duurzame en memorabele

groepsrondreizen naar Spanje te organiseren. De aanbevelingen dienen SMART te zijn.

Nu volgen enkele combinaties die het beste kunnen worden gebruikt voor het maken van reizen naar Spanje. Hierbij wordt er aan de SMART gedacht. Bij acceptabel kan geen invulling worden gegeven. Dit ligt namelijk aan de doelstellingen en het beleid van de organisatie die dit wil gebruiken.

 

- Een mogelijkheid is om reizen te organiseren voor ouderen naar Spanje.  De doelgroep wordt dus 50+ voor deze reis. Zo als u eerder in dit verslag heeft kunnen lezen neemt deze doelgroep de komende jaren erg toe zoals u kunt lezen in het hoofdstuk vraagzijde. Deze doelgroep wil vooral cultuur bekijken en beleven. Met deze doelgroep kan er worden in gegaan op het onderdeel people van het MVO. Er kan worden gekeken naar overnachtingen bij Spanjaarden zodat de reizigers veel kunnen leren van de Spaanse gebruiken en keuken. Deze reizen kunnen worden georganiseerd tot zeker 2040. Dit komt omdat er in deze tijd de meeste babyboomers zijn.

 

- Een andere mogelijkheid is het organiseren van singlereizen voor de leeftijden 20 tot 35 jaar naar Spanje. Ook deze doelgroep is de afgelopen jaren toegenomen en neemt de komende jaren nog verder toezoals u kunt lezen in het hoofdstuk vraagzijde. Met deze doelgroep kunnen vele activiteiten worden georganiseerd. Zoals sport activiteiten waar de vraag de komende jaren van gaat toenemen (hoofdstuk trends en ontwikkelingen). Voor het duurzame kan worden gedacht aan fietsvakanties van locatie naar locatie waar onderweg erg veel te zien en te beleven is. Deze reis kan nu al gebruikt worden en zal waarschijnlijk ook lang mee kunnen gaan. Dit komt omdat er meer mensen gaan scheiden en er meer alleenstaande zijn.

 

- Themareizen in Spanje zal ook aan kunnen slaan. Dit omdat de reizigers meer willen zien en beleven met hun vakantie. Dit heeft u eerder kunnen lezen in het hoofdstuk vraagzijde. De doelgroep die voor deze reis kan worden gebruikt is zeer breed maar zal vooral voor 20/25+ zijn. Tijdens deze reis kan veel worden geleerd over de Spaanse cultuur. De reizigers gaan met behulp van segways en een gids op pad door de steden en bezienswaardigheden. Tijdens deze routes komen zij toneelspelers tegen die de toeristen vermaakt en informeert. Door gebruik te maken van segways (elektrische wagentjes) is deze reis erg duurzaam. Deze reizen kunnen zeker 10 jaar mee. Dit komt omdat de reizigers en toeristen nu aan het veranderen zijn naar de nieuwe reiziger (hoofdstuk de vraagzijde).

 

 

Extra Informatie:

Missie:

Sunsation als reisorganisatie organiseert duurzame reizen naar het zuiden van Spanje. Duurzame reizen worden steeds populairder en zijn in het belang van cultuur en natuur. Sunsationreisorganisatie vindt dit zeer belangrijk voor onze toekomstige generaties, het behoudt van culturen en het beschermen van het milieu.

Visie:

Sunsation wil binnen 5 jaar bekend staan als “DE” touroperator van duurzame reizen naar zuid Spanje en hiermee duurzame reizen te kunnen stimuleren zodat er meer mensen bewust worden van de invloed dat toerisme heeftop de natuur en op de culturen van andere volkeren.
Naast het stimuleren van duurzaam toerisme zal Sunsation reisorganisatie vooral gebruik maken van lokale leveranciers om het gevolg van Leakage te verminderen en meer geld in dat gebied te investeren.

Doelstelling:

Naamsbekendheid:
Sunsation reisorganisatie heeft als doelgesteld om in het eerste jaar in 35% van de huizen in Nederland bekend te zijn als reisorganisatie.

Van die 35% zullen er in het tweede jaar 25% een positieve houding tegenover Sunsation reisorganisatie hebben en weten wat de reisorganisatie inhoud. Daarbij ook dat het een duurzame onderneming is en dan er veel aan verantwoord ondernemen word gedaan.

Van de 25% die een positieve houding hebben tegenover de reisorganisatie zal er 10% overgaan op aankoop in het derde jaar. Deze cijfers dalen omdat er vaak wel een positieve houding is tegenover duurzaam en verantwoord reizen maar men wil er vaak niet meer voor betalen en daarom zullen er minder over gaan op aankoop. Dit is iets wat Sunsation reisorganisatie wil stimuleren en uiteindelijk de prijzen niet laten stijgen naar aanleiding van duurzaamheid, zodat er meer mensen tot aankoop over zullen gaan en bewuster worden van andere culturen en wat nodig is voor de planeet.

Duurzame reisorganisatie
Sunsation reisorganisatie staat in het teken van duurzaamheid en willen hiermee binnen 3 jaar bekend staan als één van de grootste duurzame reisorganisaties naar Spanje zijn. Dit zal worden bereikt door het verkopen van green Seats en het gebruiken van lokale leveranciers. Naast de green Seats en lokale leveranciers zullen de activiteiten op de bestemming ook worden aangepast om zo duurzaam en milieuvriendelijk mogelijk te zijn.

Stimuleren duurzaamheid
Sunsation wil binnen twee jaar een voorbeeld zijn voor duurzame bedrijven en verantwoordelijk ondernemers. Hiermee zal het stimuleren van duurzaamheid beginnen met het gebruiken van verschillende organisaties en instanties die staan voor verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Het informeren van de bevolking is hierbij ook van groot belang. De reiziger is uiteindelijk degene die moet kiezen voor een duurzame vakantie waarbij de prijs iets hoger ligt maar de zelfontplooiing en zelfgenoegen ook stijgt. Egotoerisme is een belangrijk begrip waarbij er niet negatief naar het woord egoïsme gekeken moet worden, een egotoerist gaat voor zichzelf maar helpt hierbij wel de lokale bevolking en daarom is het informeren van de Nederlandse bevolking van groot belang.

Doelgroep:
Als doelgroep is er gekozen voor jongeren tussen de leeftijden 16 en 25 jaar oud. Dit is zo gekozen naar aanleiding van de trends en ontwikkelingen maar ook vooral om duurzame reizen aantrekkelijk te kunnen maken voor jongeren. Dit wordt gezien als een uitdaging omdat jongeren vaak bewuster zijn wat betreft de prijzen van de vakanties en de activiteiten die erin worden geregeld. Dit zal allemaal zo goed mogelijk aangepast worden zodat het zowel duurzaam als leuk is voor de doelgroep dat gekozen is.
Met behulp van een aantal onderzoeken en analyses hebben we een maximale bestedingscurve berekend voor zowel Nederlandse als Zuid-Afrikaanse jongeren. Hieronder ziet u wat deze jongeren te besteden hebben aan een duurzame vakantie.
De Nederlandse reiziger zal een budget moeten hebben van maximaal €2075,-
Dit houdt in dat de Nederlandse reiziger een budget heeft van €207,50 per dag, hierbij wordt rekening gehouden dat er bepaalde voorzieningen worden inbegrepen in de prijs.

De Zuid-Afrikaanse reiziger zal een budget nodig hebben van maximaal €1750,-
Dit houdt in dat de Zuid-Afrikaanse reiziger een budget heeft van €175,- per dag, hierbij wordt rekening gehouden dat er bepaalde voorzieningen worden inbegrepen in de prijs.

Sunsation reisorganisatie staat voor verantwoord ondernemen en duurzaamheid. Hieronder zullen de 5 p’s (prijs, product, plaats, promotie en personeel) worden uitgelegd. Met dit overzicht zullen de waarden van Sunsation duidelijk worden zodat elke reiziger weet waar Sunsation voor staat.

Prijs:
De prijs is voor Sunsation ook van groot belang en omdat de doelgroep jongeren is zal er goed op de prijs gelet moeten worden. Daarbij is ook van belang dat er verantwoord ondernomen word en dit kost helaas net iets meer, dit wordt dan in de prijs inbegrepen. Er zijn budgetten samen gesteld voor zowel de Nederlandse reiziger als de Zuid-Afrikaanse reiziger.
De Nederlandse reiziger heeft per dag €207,50 om te besteden en daarom zijn de activiteiten erop aangepast dat de reizigers genoeg geld hebben om te kunnen doen wat ze willen ook in hun vrije tijd. Dit is ook voor de Zuid-Afrikaanse reiziger berekent en daarbij is er op een bedrag van €175,- per dag gekomen.

Product:
Het product dat Sunsation reisorganisatie biedt is een volledige groepsreis voor Nederlandse en Zuid-Afrikaanse jongere, waarbij duurzaamheid centraal staat. Hierbij wordt gedacht aan greenseats en het gebruiken van lokale leveranciers om zo de lokale bevolking te helpen en Leakage te verminderen.

Plaats(vliegtuig en bus):
Sunsation reisorganisatie biedt reizen voor jongeren vanuit Nederland en Zuid-Afrika. De reizen bestaan uit een groep die zal verblijven in verschillende hostels en niet grote hotelketens om zo leakage te verminderen. De reis zal per vliegtuig zijn naar Zuid-spanje en daarna een rondreis per elektrische bus. De terugreis zal hetzelfde inhouden, reis naar het vliegveld van Malaga per bus en dan vliegen naar Amsterdam.

Promotie:
Sunsation reisorganisatie zal vooral via het Internet promotie maken doordat het doelgroep Jongeren zijn en omdat internet duurzaam is vergeleken met kranten, tijdschriften en brochures wat allemaal weggegooid zal worden. Brochures die worden verzonden zullen na gelezen te hebben graag terugverzonden worden zodat het gerecycled kan worden. Jongeren gebruiken tegenwoordig alleen maar internet om informatie te vinden maar ook om reizen te vinden en te boeken.

Personeel: Nederlandstalige goedopgeleide reisgidsen.
Sunsation zal gaan werken met reisgidsen die een uitbundige kennis hebben van het gebied waar de reizen naar toe zullen gaan. Het liefst zouden er lokale gidsen aangenomen worden die Nederlands spreken maar dit is onwaarschijnlijk. Gidsen met een grote kennis van het gebied zijn een vereiste zodat er wel genoeg informatie beschikbaar is voor de reiziger.

 

 

Verantwoording van de reizen

Reis 1 – Rondreis door Andalusië

Vervoer

 

Vlucht:

Er wordt gevlogen naar Malaga met de vliegmaatschappij Vueling. Dat is een Spaanse maatschappij en er kan voordelig gevlogen worden. Dat is belangrijk voor onze doelgroep, omdat de tickets de prijzen heel erg omhoog kunnen gooien. Door deze voordelige tickets valt dat dus wel mee.

 

Transfers:

In Andalusië is het vervoer vanaf het vliegveld geregeld per bus. Die bus blijft heel de reis bij de groep en vervoert de mensen niet alleen van hotel naar hotel, maar ook naar de excursies. In de vrije tijd moeten de mensen wel hun eigen vervoer regelen. De bus en buschauffeur zijn geregeld via het bedrijf Autocares ORDEVI. Dat bedrijf opereert vanuit Madrid, Barcelona en Malaga. Zij willen dat de klanten een eerste klas service krijgen en die hangt af van de groep dat met de bus mee moet. Dat is dus ideaal voor deze reis, omdat de service op de doelgroep jongeren wordt aangepast.

 

 

Verblijf

 

Hotels:

De hotels zijn vooral gekozen omdat ze goedkoop zijn. Elk hotel ligt onder de 50 euro voor een overnachting per persoon en dat is past goed bij het budget voor de doelgroep jongeren.

Het hotel in Granada is ook om andere redenen gekozen. Daar wordt overnacht in kleine hutjes die in de natuur staan en waar de douche of het bad buiten zijn. In Trevélez wordt overnacht bij de buurtbewoners. Dat zorgt ervoor dat de toeristen in contact komen met het leven en de cultuur van de bewoners.

 

 

 

Aantal kamers:

De reis is voor maximaal 20 personen en er wordt van uit gegaan dat de mensen in tweetallen zich opgeven voor de reis. Dan zouden er in principe 10 kamers nodig zijn per reis, maar er kunnen natuurlijk ook mensen zijn die alleen de reis willen beleven. Zij kunnen gebruik maken van één persoon kamers, maar dan komt daar wel een toeslag bij. Er worden altijd tien kamers bij de hotels gereserveerd en twee één persoonkamers in optie. Wanneer er meerdere één persoonkamers nodig zijn, dan wordt eerst met de hotels besproken en als het niet mogelijk is om nog extra kamers te krijgen, moeten de mensen op een andere datum mee.

 

Contractvorm:

We maken gebruik van allotment-contracten. Daarbij houden de hotels voor een bepaalde periode een aantal kamers vast. Op de release datum beslissen wij dan hoeveel kamers er in werkelijkheid gekocht worden. Dat aantal zal altijd wel aankomen op sowieso tien kamers. Het risico ligt bij dit contract bij de accommodatieverschaffers. Als het ons niet lukt om voor de release datum het aantal kamers te verkopen, dan moeten de hotels die kamers nog wel proberen te verkopen.

 

 

 

 

 

 

Kortingen:

De mensen krijgen zeker korting wanneer ze bij ons een reis boeken. Bij de hotels zijn de prijzen die ze betalen zonder ontbijt, maar ze krijgen wel degelijk ontbijt erbij. Bij de restaurants waar er gezamenlijk gegeten wordt, is er ook sprake van kortingen. Er is een prijs afgesproken met de restaurants en daar zitten dan ook één of twee drankjes bij inbegrepen. Bij excursies kunnen er geen kortingen gegeven worden.

 

Betalingsvoorwaarden:

Er moet al een aanbetaling worden gedaan binnen twee weken na de boeking. Twee weken voor vertrek wordt het overige bedrag betaald. Wanneer er een betaling niet is gedaan kunnen de mensen niet mee op vakantie en wordt er een juridisch proces tegen ze aangespannen.

 

Vermaak

Excursies

Alle excursies zijn aangepast aan onze doelgroep. Omdat de doelgroep bekent staat om het uitgaan, dingen wil beleven en toch iets van de cultuur wil zien, zijn er verschillende excursies gepland. De Nederlandse jongeren kunnen zich uitleven tijdens deze reis.

Reisleider

Gekozen is voor een Nederlandstalige reisleider van ‘Sunsation Reizen’ zelf. Dit omdat de reisleider alle ins en outs van Andalusië kan vertellen. Tevens is er gekozen voor een jongere reisleider, deze kan de doelgroep/reisgroep goed aanspreken.

Entertainment

Onder entertainment verstaan we zowel de excursies als de lokale gewoontes. De dansen zijn gekozen om de reizigers een beeld te geven van de buitenlandse dansen.  De attractieparken zijn gedeeltelijk voor het ontspannen en gedeeltelijk voor de beleving gekozen.

 


Hoe komen we aan het totaalbedrag?

Kosten

 

Vervoer

Het vervoer naar en van Spanje wordt gedaan met het vliegtuig. Er wordt gevlogen met Vueling. De kosten per reismogelijkheid is verschillend. In onderstaande tabel staan alle kosten van de vluchten.

 

Reismogelijkheid

Heen vlucht

Terug vlucht

1

€ 109,-

€ 69.99

2

€ 119,-

€ 79,99

3

€ 119,-

€ 99.99

Bij de vluchten komt een bedrag van € 36,- bij voor de Greenseats. Omdat Sunsation Reizen een duurzame reisorganisatie is komt deze Greenseat automatisch bij de geboekte vlucht.

 

Voor de rondreis wordt een bus gehuurd bij het bedrijf Autocares ORDEVI. Dit is een bus bedrijf in Malaga. Er wordt een bus gehuurd voor 25 personen. De kosten hiervan zijn € 7,- per dag per persoon. Voor de hele reis komt dit uit tot een bedrag van € 77,- per persoon.

 

De totale vervoerskosten wordt per reismogelijkheid anders. Dit komt door de verschillende prijzen van de vluchten. De totaalprijs per reis wordt:

Reismogelijkheid 1:  € 291,99

Reismogelijkheid 2:  € 311,99

Reismogelijkheid 3:  € 331,99

 

 

Vermaak

In het onder staande schema kunt u alle kosten vinden die te maken hebben met de activiteiten.

Dag

Activiteit

Kosten

Totaal kosten dag

1

-

€ -

€ -

2

Aqua Velis

€ 20,50

€ 35,50

 

Tivoli world

€ 15,-

3

Castillo de Gibralfaro

€ -

 

€ 20,-

 

Tapas restaurant Bodega Santa Cruz

€ 20,-

4

Fietstour Sevilla met Baya Bikes

€ 25,-

 

 

€ 74,-

 

Raften

€ 35,-

 

Kroegentocht

€ 14,-

5

Restaurant Casa pepe de Judeia

€ 40,-

€ 40,-

6

Flamencodansen

€ 10,-

€ 10,-

7

Palacio de Viana

€ 6,-

 

€ 26,-

 

Lunch

€ 20,-

8

Sacromonte

€ -

 

€ 7,-

 

Bezoek Alhambra

€ 7,-

9

Bezoek Cathedral de Santa Maria

€ 6,-

 

€ 21,-

 

Restaurant GonzalezRestaurante

€ 15,-

10

Meedraaien met de bewoners van Trevélez

€ 30,-

€ 30,-

11

Rondleiding ‘JamónSerrano de Treyélez’

€ 5,-

€ 5,-

Totaal kosten vermaak:

€ 268,50

 

Al deze activiteiten en restaurants zijn inclusief de verkoopprijs. Andere maaltijden (diner en lunch) die niet vermeld staan zijn niet inclusief. De overige informatie over het onderdeel vermaak kunt u vinden in het onderdeel vermaak rondreis 1.

 

Verblijf

Er wordt verbleven in hostels en hotels. In Trevélez wordt overnacht bij de lokale bevolking.

Malaga:               Molino de Santillán                                        Kosten € 85,60 p.p.

Sevilla:                 Hotel Becquer                                                 Kosten € 71,10 p.p.

Córdoba:             MaciáAlfaros                                                    Kosten € 79,- p.p.

Granada:             Eco Casa Cueva La Piedra                            Kosten € 50,- p.p.

Trevélez:             Lokale bevolking                                             Kosten € 20,- p.p.           

 

De totale kosten voor het verblijf wordt: € 305,70

De hotel en hostel kosten zijn inclusief ontbijt.

Verdere informatie over de hotels en hostels kunt u vinden in het onderdeel verblijf reis 1 in dit werk document.

 

Reisleider

Gedurende de hele reis is er een reisleider aanwezig. Deze reisleider verdient uiteraard de kost met deze reis. De reisleider verdient € 70,- per dag. Voor de hele reis verdient de reisleider € 770,-.

De kosten per persoon bedragen dan € 770,- / 20 personen = € 38,50 per persoon.

 

Winst percentage

Het winstpercentage dat bij Sunsation Reizen wordt gebruikt is 6 %. Bij elke reis wordt dit percentage erbij gerekend. Hoeveel het precieze bedrag aan winstpercentage is kunt u zien in de onderstaande tabel.

 

Reismogelijkheid 1

Reismogelijkheid 2

Reismogelijkheid 3

Totale kosten

€ 904,69

€ 924,69

€ 944,69

Winstpercentage

€ 54,28

€ 55,48

€ 56,68

Kosten incl. winstpercentage

€ 958,97

€ 980,17

€ 1001,37

 

 

Totaal overzicht

Voor alle duidelijkheid staan alle gegevens nog een keer in een apart schema. Dit schema vindt u hier onder.

 

Reismogelijkheid 1

Reismogelijkheid 2

Reismogelijkheid 3

Vervoer

€ 291,99

€ 311,99

€ 331,99

Verblijf

€ 305,70

€ 305,70

€ 305,70

Vermaak

€ 268,50

€ 268,50

€ 268,50

Reisleider

€ 38,50

€ 38,50

€ 38,50

Winstmarge van 6 %

€ 54,28

€ 55,48

€ 56,68

Totaal

€ 958,97

€ 980,17

€ 1001,37

 

Deze prijzen wordt afgerond naar een ander bedrag. Deze bedragen zijn geschikter voor de verkoop.

De nieuwe bedragen worden:

Rondreis 1:         € 955,-

Rondreis 2:         € 979,-

Rondreis 3:         € 999,-

 

Reis 2 – Rondreis door Spanje

Vermaak

Voor de gehele reis gaat er een reisleidster mee om de groep tijdens de rondreis te begeleiden, informeren, adviseren en te helpen. Deze is natuurlijk Engelstalige aangezien het voor Zuid-Afrikanen is.

 

We hebben diverse excursies in onze reis toegevoegd en hier hebben we natuurlijk goed over nagedacht en aangepast op onze doelgroep.

 

-          Fietstocht door Barcelona; dit hebben wij gekozen omdat we voor een duurzaam karakter gaan. Ook zit er een groot stuk cultuur in deze fietstocht, aangezien ze naar de belangrijkste bezienswaardigheden van Barcelona toe gaan. Het is een gezellig samen zijn en ook nog eens duurzaam, wat wil je nog meer!

-          Flamencodans-workshop; hiervoor is gekozen omdat jongeren natuurlijk houden van uitgaan en dus van dansen. Dan is het natuurlijk super leuk om een echte traditionele Spaanse dans te leren.

-          Botanische Tuin bezoeken; een stukje cultuur en natuur is natuurlijk altijd even leuk. En ook voor jongeren, veel willen namelijk ook wat van het land zien en van de cultuur proeven, in plaats van de hele dag op het strand te liggen.

-          2 dagen mee met de Adventure Club; wat avontuur in het programma is altijd goed. Jongeren. Dit is vooral genieten van de natuur en andere culturen.

-          Boottocht langs de Spaanse kust; het is natuurlijk heerlijk om even uit te waaien op de boot en te genieten van de zee. Ook snorkelen is iets, wat iedereen wel wil mee maken.

-          Stranddag; als je in Spanje bent, denk je natuurlijk aan strand, dus vandaar dat ook deze activiteit in het programma aanwezig is.

-          Een dagje Waterworld; Dit is een dagje optimaal genieten van veel glijbanen, activiteiten en ander water plezier. Iedereen kan hiervan genieten, en vooral jongeren! Perfect gekozen bij de doelgroep, want jongeren die vaak alleen op een feest vakantie gaan naar Lloret de Mar, gaan ook vaak een dag naar Waterworld toe!

-          Bezoek aan het FC Barcelona stadion; Vooral voor de voetballiefhebbers is dit natuurlijk een geweldige activiteit. Maar voor de anderen ook, het is namelijk een supermooi stadion waar je een moet zijn geweest, vooral als je naar Barcelona gaat.

 

Verder zullen de jongeren vaak de gelegenheid hebben om uit te gaan. Het zijn en blijven natuurlijk jongeren en die houden van feesten. Daarom hebben we ook gekozen om naar de verschillende, gezellige kustplaatsjes van Spanje te gaan. Ze kunnen het echte nachtleven hier ervaren en tegelijk iets opsteken van de cultuur en genieten van de cultuur.

 

We hebben de jongeren veel vrij gelaten bij het kiezen van de restaurants, dit namelijk omdat de één veel meer te besteden heeft dan de ander. De één eet liever dit, de ander liever dat. Dat zullen ze samen ter plekke moeten beslissen.

 

 

 

 

 

 

 

Verblijf

 

Hostels

De hostels zijn gekozen omdat ze goedkoop zijn en ze verminderen de kans op ‘leakage’, leakage houdt in dat de grote Europese bedrijven het geld krijgen en niets in het land zelf blijft en de kans dat dat gebeurt met hostels is kleiner. Elk hostel ligt onder de 50 euro voor een overnachting per persoon en dat is past goed bij het budget voor de doelgroep jongeren.

Het hotel in Malgrat de mar is gekozen omdat er geen goede hostels te vinden waren en daarom is er een hotel gekozen die zowel goed koop als kwalitatief in orde is.

 

Aantal kamers

De reis is voor maximaal 20 personen en er wordt van uit gegaan dat de mensen omdat het jongeren zijn ook met groepje kunnen boeken. Dan zouden er in principe 10 kamers nodig zijn per reis, maar er kunnen natuurlijk ook mensen zijn die alleen de reis willen beleven. Zij kunnen gebruik maken van één persoon kamers, maar dan komt daar wel een toeslag bij. Er worden altijd tien kamers bij de hotels gereserveerd en twee één persoonkamers in optie. Wanneer er meerdere één persoonkamers nodig zijn, dan wordt eerst met de hotels besproken en als het niet mogelijk is om nog extra kamers te krijgen, moeten de mensen op een andere datum mee.

 

Contractvorm

We maken gebruik van allotment-contracten. Daarbij houden de hostels voor een bepaalde periode een aantal kamers vast. Op de release datum beslissen wij dan hoeveel kamers er in werkelijkheid gekocht worden. Dat aantal zal altijd wel aankomen op sowieso tien kamers. Het risico ligt bij dit contract bij de accommodatieverschaffers. Als het ons niet lukt om voor de release datum het aantal kamers te verkopen, dan moeten de hostels die kamers nog wel proberen te verkopen.

 

Kortingen

De mensen krijgen zeker korting wanneer ze bij ons een reis boeken. Bij de restaurants waar er gezamenlijk gegeten wordt, is er ook sprake van kortingen. Er is een prijs afgesproken met de restaurants en daar zitten dan ook één of twee drankjes bij inbegrepen. Bij excursies kunnen er geen kortingen gegeven worden.

 

Betalingsvoorwaarden

Er moet al een aanbetaling worden gedaan binnen twee weken na de boeking. Twee weken voor vertrek wordt het overige bedrag betaald. Wanneer er een betaling niet is gedaan kunnen de mensen niet mee op vakantie en wordt er een juridisch proces tegen ze aangespannen, omdat er al een betalingsovereenkomst is afgesloten en dus moet de persoon die heeft geboekt ook betalen.

 

 

 

 



 

 

Vervoer

Johannesburg – Spanje

De groep jongeren zullen vanaf Johannesburg in Zuid-Afrika vertrekken richting Spanje. Als je kijkt naar de reis van dit jaar zullen ze op de zondag om 23.30 vertrekken en rond 15.00 uur zullen ze landen in Barcelona in Spanje. Het ticket van deze vlucht ligt rond de €1200,-

De vlucht is natuurlijk erg duur, omdat je niet rechtstreeks van Johannesburg naar Barcelona vliegt. Je gaat of via Amsterdam of via Parijs. Er bestaan geen goedkopere vluchten. Wij zijn natuurlijk een duurzame organisatie, vandaar dat we de green Seats meenemen in de prijsberekening, dit stellen wij namelijk verplicht.

 

We hebben voor het vervoerscomponent vliegtuig gekozen omdat dit eigenlijk de enigste oplossing was. De bus of auto konden we eigenlijk sowieso al niet gebruiken. De boot zou een optie kunnen zijn, maar dit zou dan ook erg duur worden. Daarom was vliegtuig de snelste en beste optie. Helaas is dit wel erg duur en zijn we benieuwd of jonge Afrikanen dit er voor over hebben, maar er is geen andere manier. Zeker omdat we ook nog eens duurzaam willen handelen, zal het toch iets meer kosten (Greenseats).

 

Barcelona - Arenys de Mar

 Met de trein vanuit Barcelona naar Arenys de Mar is maar 40 minuten reistijd, aangekomen op het station in Arenys de Mar kunnen de reizigers lopend naar het hotel, ideaal!

Arenys de Mar – Blanes

Van Areny de Mar naar Malgrat de Mar kan je gemakkelijk met de trein. Dit duurt maar tien minuten en dan sta je midden in Malgrat de Mar.

Blanes – Lloret de mar

We konden voor het vervoer naar Lloret de mar  kiezen om met de bus of trein te gaan. Maar omdat wij erg duurzaam ingesteld zijn, willen we juist zo ‘groen’ mogelijk reizen. Waarom met een hele snelle vervoerscomponent reizen, terwijl het maar 5 km van elkaar vandaan ligt? Daarom hebben we de veerboot als vervoerscomponent gekozen! Hierbij houden we zeker rekening met de 3 P’s. Deze boten zijn van de lokale bevolking, dus deze varen hier wel bij. Ook voor de toeristen zelf is het veel aangenamer; je zit lekker in de buitenlucht in plaats van een benauwde treincabine. Neem je fototoestel zeker mee, want dit is ook nog eens een mooie vaartrip voor het uitzicht. Er komt een prachtige kust voorbij, maar ook kastelen, ruines en dure villa’s. We vertrekken met deze boot om 12.15 vanaf het strand van Blanes, daarna zullen we na een prachtige boottrip met mooi uitzicht aankomen op Lloret de mar.

Lloret de mar – Barcelona

Omdat we toch weer moeten terugreizen naar Barcelona, hebben we besloten om hier ook de laatste 2 dagen te vertoeven. Deze laatste reis in Spanje zal met de trein worden gedaan. Hier is ook weer goed te merken dat er aan duurzaamheid wordt gedacht. Met de auto of de bus brengt extra CO2stoffen met zich mee, dus is de trein een goede optie. De trein vertrekt om het halfuur (dus om half 5 en 5 uur), dus we hebben genoeg keuze qua tijdsstippen. Er gaat een rechtstreekste treinverbinding van Blanes en Malgrat naar Barcelona. Kaartjes kan bij de balie gehaald worden, dus dat is geen probleem. De kaartjes zullen minder dan 1,50 euro kosten. De treinreis duurt 20 minuten en de treinen rijden gedurende de hele dag. Als je aankomt in Barcalona, stap je uit in het midden van het centrum; Plaza de Catalunya.

Prijsberekening groepsreis B Rondreis door Spanje

Vlucht                                                                                                 €1200,-

Luchthavenbelasting                                                                    €25,-

Toeslag Green Seat                                                                      €36,-

Reisleidster                                                                                      €500,-

Excursies                                                                                           €109,50                                                              

Overnachtingen                                                                             €181,10

Totaal                                                                                                 € 2051,-

Kosten incl. winstpercentage                                                  € 2174,06                                                                          

 

De vlucht is natuurlijk erg duur, omdat je niet rechtstreeks van Johannesburg naar Barcelona vliegt. Je gaat of via Amsterdam of via Parijs. Er bestaan geen goedkopere vluchten. En daar bovenop komt natuurlijk nog de luchthavenbelasting.

 

Omdat wij een duurzame organisatie zijn stellen wij de Green Seats verplicht. Dit is meestal tussen de 2 en 5% van het ticket, dus we hebben 3% genomen, en dan komen we uit op een bedrag van €36,00.

 

Voor de reisleidster hebben we 50 euro per dag gerekend, x 10 = 500,- Dit bedrag moet natuurlijk nog gedeeld worden door het aantal personen die meegaan, dus de totaal prijs zal dan nog iets zakken.

De gehele reissom is inclusief ontbijt, maar exclusief het diner en het eten en de drankjes, die komen dus voor eigen rekening te staan.

 

Dag

Activiteit

Kosten

Totaal kosten dag

1

-

€ -

€ -

2

L’aquarium

€ 18,00

€ 32,50

 

Flamenco workshop

€ 14,50

3

-

 

 

4

-

 

 

5

Adventure club

€ 39,00

€ 39,00

6

Adventure club

-

-

7

-

-

 

8

Waterworld

€ 25,00

€25,00

9

-

-

 

10

Bezoek stadion Barcelona + rondleiding

€ 13,00

€ 13,00

11

-

-

 

Totaal kosten activiteiten:

€ 109,50

 

 

 

 

Kosten verblijf:

Be hostel Mar;                                                                                2x € 10,00                           €20,00

Hostal La Lluna                                                                                                                               €19,50

Hotel Monteplaya                                                                                                                        €23,00

Hostel Isabel                                                                                    2x € 22,00                           €44,00

Hostel Mary                                                                                     2x € 27,30                           €54,60

Be hostel Mar                                                                                 2x € 10,00                           € 20,00

 

Totale kosten verblijf:                                                                                                               €181,10

 

 

Winstpercentage

Voor de reizen bij Sunsation Reizen gebruiken we een winstpercentage van 6%. Bij elke reis wordt dit er dus bij gerekend.

 

 

Totale kosten

€ 2051,00

Winstpercentage

€ 123,06

Kosten incl. winstpercentage

€ 2174,06

 

 

 

 

                

 

 

Webteksten

 

Bronnen

 

http://www.grontmij.nl/Kennisenorganisatie/Pages/RecreatieToerismeLeisure.aspx

http://www.kennispleinvrijetijd.nl/?p=5507

http://www.nbtc.nl/corporate/nl/system/Images/Folder-Kerncijfers-2010_tcm521-145576.pdf
http://www.monitorvrijetijdentoerisme.nl/wet-en-regelgeving

http://jaarverslag2009.wereldwinkels.nl/nl/menu/Ontwikkelingen/Trends_in_de_markt
http://www.duurzaam4life.com/nieuwsblog/102-trends-duurzaamheid--mvo-2011
http://www.beco.nl/?id=516
http://www.onzewereld.nl/index.php?page=3&articleId=668

http://www.profnews.nl/923544/vijf-trends-vallen-op-in-reisbranche

http://www.secondsight.nl/future/10-jaar-10-trends-iii/

http://www.reisportals.nl/2010/09/29/lancering-rondreis-nl-en-trends-in-rondreizen/

http://www.wikipedia.nl

http://www.stratos.nl/Vergrijzing.pdf

http://passie.horeca.nl/fav/Vakantiegedrag.pdf

http://www.tourpress.nl/nieuws/7/Overig/13230/Geen-teruggang-Eliza-was-here_-boekingen-70_-v__r

http://www.stedentipsvoortrips.nl/spanje/costadelsol.htm

http://duurzaamopreis.jouwweb.nl/granada/stadswandeling

http://www.vakantie.nl/artikel/andalusic3ab-te-voet3b-granada

 

 

'